onsdag 22 december 2010

Chokomuffins

Dagen har sprungit iväg idag tycker jag. Jag har varit ensam med barnen då J hade möte i sthlm.. men jag har ändå hunnit fått massa gjort. Vi har städat, fixat iordning skinkan & slagit in julklappar. Storfisen & jag har även bakat chokomuffins, urgoda blev dom =) Så nu är frysen verkligen full med fika inför julhelgen! Jag slänger in receptet på muffinsarna och råder er att testa =)


Recept:


Muffinsmet:

2 ägg
3 dl strösocker
1 krm salt
4 msk kakao
1 1/2 dl mjöl
100 g smält smör

Chokosmet:

100 g smör
4 msk socker
2 tsk vetemjöl
2 dl vispgrädde
4 tsk kakao


Ägg,socker,salt och kakao vipsas samman. Mjöl och smält smör röres i. Häll i muffinsformar, helst aluminium. Grädda i ugnen i 160° i 15-20 min. Muffinsen sjunker ihop då de tas ut.Chokosmet: Smör,socker, mjöl, grädde och kakao blandas i en kastrull. Sjud tills det tjocknar. Häll 1 msk smet i mitten av muffinsen. Ställ i kylskåpet att svalna. Frys sedan.Ta fram dem till kaffet. Ska ätas lite frysta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar