söndag 23 september 2012

Cheesecake-rutor!

God morgon raringar!
Igår bjöd jag min familj på lite smarrigt fika här hemma eftersom jag fyllde år häromdagen. Jag gjorde en cheesecake i en liten långpanna som jag gjorde rutor av.


På allmän begäran kommer nu receptet :-)

Botten:
100gram smält smör, 20 krossade digestivekex & 1 dl florsocker rörs ihop. Tryck ut kexmassan i en liten långpanna, ca 20 x 30 cm.

Fyllning:
8 gelatinblad
250gram philadelphiaost
5 dl gräddfil
3 dl florsocker
1-2 msk vaniljsocker

Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten ca 10 min. Ta upp dem & smält dem i en kastrull på svag värme, låt svalna. Vispa färskosten med gräddfilen, florsockret och vaniljsocker. Tillsätt gelatinet i en tunn stråle under omrörning och häll sedan ostblandningen över kexbottnen. Låt kakan stå kallt i frysen minst 2 timmar. Skär i 12-15 rutor.

Kakan är enormt god som den är, men jag garnerade den med färska jordgubbar & vinbärsgele som jag smält i en kastrull. Sedan ringlade jag gelén över gubbarna.

Njut!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar