måndag 4 juni 2012

Epilepsi

Hej sötisar! Har ni haft en bra dag? Efter en natt på jobbet åkte jag upp till syster min för frukostmys & sömn. När jag vaknat till liv framåt eftermiddagen var det dags för att åka hemåt & hämta prinsarna från dagis. Jag stannade till en snabbis då jag behövde handla ett par saker till middagen... Men hann inte mer än in i butiken innan en tjej i 30 årsåldern faller ihop framför mig och får ett epilepsianfall. Folk runt om blev rädda och stressade, nån ringde ambulans... Jag är glad över att jag är så lugn i mig själv, vet precis vad man bör göra och inte göra i dessa lägen. Jag har jobbat med epilepsi i flera år, varit med vid massor av anfall. Jag vet att det bästa är att bara vara lugn och prata lugnt med personen. Visa att man finns där och kanske bara smeka en kind. Detta var ett kraftigt anfall så jag la tjejen i framstupa sidoläge och la en tröja under huvudet. Där var även en kvinna som var helt övertygad om att det berodde på diabetes och ville gå och hämta socker att ge för hon kände någon som hade diabetes... Men där såg jag till att sätta ner foten. Jag jobbar med detta och dessutom har mannens lillebror diabetes så jag vet hur skillnaderna ser ut, sa att man stoppar aldrig in något i munnen på någon som krampar! Hon vart sur på mig, men när ambulanspersonalen kom så visade blodsockret på 5,5 så det var helt normalt & efter en nål och en dos stesolid lugnade kramperna ner sig hos tjejen och dom kunde åka upp till sjukhuset. Tänker på henne ikväll & hoppas att allt gått bra <3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar